sigaret aannemen. roken

Hunkeren naar een sigaret

De meeste mensen die stoppen met roken ervaren een enorme, haast niet te bedwingen, trek. Ze smachten en hunkeren naar een sigaret. Hoe wordt deze hunkering veroorzaakt? En hoe lang blijft een stopper er last van hebben? Komt er überhaupt ooit een moment dat de trek voorgoed voorbij is? Lees verder voor het antwoord op deze vragen.

‘Craving’

De hunkering staat in de Engelse taal bekend als ‘craving’. De craving treedt op bij alle soorten verslavingen, bijvoorbeeld bij alcohol, drugs en dus ook bij tabak. Bij tabaksverslaving is het zo dat de stof nicotine zich hecht aan zogenaamde neuroreceptoren in de hersenen. Wanneer een roker een uurtje niet rookt, ontstaat er al een tekort aan nicotine in de hersenen en daardoor ontstaat het hunkeren. Het hunkeren naar een sigaret kan zo heftig zijn dat de roker een sigaret niet meer kan weerstaan en uiteindelijk toegeeft aan de drang om te roken. Iedereen kent wel voorbeelden van hoe ver rokers soms gaan om toch nog ergens een trekje vandaan te halen. Zoeken naar een half opgerookte peuk in de vuilnisbak of ’s avonds laat in de auto stappen en naar een benzinestation rijden waar nog sigaretten te koop zijn. Op dat soort momenten realiseert een roker zich pas écht hoe verslaafd hij is.

Ontwenningsverschijnselen

Craving is een ontwenningsverschijnsel die bij de meeste mensen optreedt als zij stoppen met roken. Daarnaast treden vaak nog andere ontwenningsverschijnselen tegelijkertijd op zoals rusteloosheid, gespannenheid, concentratieproblemen, kort lontje, prikkelbaarheid en emotionele buien. Op lichamelijk vlak komen vaak voor: trillerigheid, slecht slapen, transpireren, toegenomen eetlust, snoepzucht en slechte stoelgang. Geen lijstje om blij mee te zijn. Gelukkig heeft niet iedere stopper alle verschijnselen en gelukkig gaan ze ook voorbij. De meeste zijn verdwenen binnen 2 á 3 weken.

Ook na langere tijd

De craving kan ook blijven optreden als iemand al een tijd niet gerookt heeft. Mensen die stoppen, rapporteren het soms nog na maanden. Alleen beschouwen we de craving dan niet meer als veroorzaakt door een lichamelijk tekort, maar eerder door geestelijke verslaving. Dit doet zich bijvoorbeeld voor op extra verleidelijke momenten, op een feest, na een heerlijk etentje, bij prettige emoties maar ook bij onprettige emoties. Stoppen is daarom ook een leerproces om te leren omgaan met de verleidelijke momenten.

Wordt craving minder?

De craving neemt geleidelijk af. U hebt er steeds minder vaak last van en meestal wordt de intensiteit ook minder. Al kan het voorkomen dat u na een half jaar of langer nog steeds een intens verlangen hebt om er een op te steken, meestal bent u daar dan inmiddels mentaal tegen opgewassen. Ook lijkt het erop dat mensen minder (en minder lang) last hebben van de craving wanneer ze heel stellig zijn in hun overtuiging dat ze nooit meer gaan roken.

Wat werkt tegen craving?

De makkelijkste manier van omgaan met craving is om het gewoon even te ondergaan. Laat die aanval even over u heenkomen. Na 2 minuten is hij weer overgewaaid. U hoeft er dus niet constant tegen te vechten, het zijn maar kortstondige momenten!

Wat bij sommige mensen goed werkt, is een aantal keren heel diep ademhalen. U simuleert daarmee de inhaleergewoonte van een roker. Sommige stoppers doen daarbij alsof ze roken. Ze stellen zich met gesloten ogen voor dat ze een flinke hijs nemen en diep inhaleren. Dat doen ze een paar keer, en dan is het over. We noemen dat bij Prostop “virtueel roken”. Het is onschadelijk en leidt niet extra tot het verlangen om echt te gaan roken!

Wat u ook kunt doen, is geen aandacht besteden aan de aanval van heftige trek en snel iets gaan doen wat je de lonkende sigaret doet vergeten.

Prostop helpt!

Veel rokers zijn bij eerdere stoppogingen gestrand door het overweldigende hunkeren naar een sigaret. En sommigen hebben aan die ervaring het idee overgehouden dat de craving een te groot obstakel is om te overwinnen.

Er zijn echter professionele behandelmethoden die ervoor zorgen dat u minder craving ervaart na het stoppen. Prostop biedt bijvoorbeeld de lasertherapie aan. En wanneer u uzelf aanmeldt voor een Prostop behandeling, ontvangt u na afloop een begeleidend boekje waar nog meer tips in staan voor het omgaan met trek. U beschikt dan altijd over een naslagwerkje waar u in moeilijke tijden steun bij kunt vinden.

Zorg ervoor dat niet de verslaving uw leven bepaalt, maar dat u zelf uw leven bepaalt. Overwin de craving voorgoed en ervaar de opluchting om er nooit meer last van te hebben.

Delen: