Facebook Pixel

Stoppen met roken

Wat uw redenen ook mogen zijn, u kunt rekenen op onze steun als u definitief wilt stoppen met roken. Ook als het even niet lukt om vol te houden staan wij voor u klaar.

Bij Prostop weten we namelijk als geen ander hoe lastig het stoppen kan zijn. Vele rokers hebben we al begeleid op weg naar hun vrijheid met behulp van de lasertherapie. 

Er zijn talloze argumenten om te stoppen met roken. Van onze klanten horen wij het vaakst de volgende:

Argumenten om te stoppen

  • Het risico op ernstige ziektes en slechte gezondheid
  • Een teruglopende conditie
  • De schadelijke effecten voor mensen in de omgeving
  • De hoge kosten
  • Het vervelende gevoel niet zonder te kunnen

 

Bekijk ook de voordelen stoppen met roken.

Onderzoek toont aan dat van alle stoppogingen die mensen op eigen houtje ondernemen, slechts 3 tot 5% succesvol is. Bij stoppogingen onder begeleiding van een professionele coach en met de juiste hulpmiddelen stijgt de effectiviteit (gemeten na 12 maanden) tot 30 à 40%. Prostop biedt u die professionele begeleiding om uw rookverslaving te overwinnen.

Prostop stoppen met roken bord bij een Prostop vestiging

Voorbereiding op stoppen met roken

Een goed begin is het halve werk: dat geldt ook voor stoppen met roken. Wist u dat uw slagingskans aanzienlijk stijgt als u van tevoren even rustig nadenkt? Maak een plan! Hoe gaat u stoppen? Wat gaat u doen om het vol te houden? Ook van groot belang zijn een goede motivatie en de juiste timing.

Het onderstaande stappenplan kan u helpen goed voorbereid aan het stoppen te beginnen.

Stap 1

Doe eerst de stoppen met roken motivatietest. Na afloop heeft u meer inzicht in het eigen rookgedrag en uw motivatie om te stoppen. Ook krijgt u informatie en gericht advies.

Stap 2

Meer vertrouwen in een goede afloop krijgt u door na te denken over uw persoonlijke valkuilen en daar passende oplossingen voor te zoeken.

Het stopadviesgesprek van de Prostop Lasertherapie gaat hier op in.

Stap 3

Er zijn altijd wel redenen om te denken dat het nu niet het juiste moment is om te stoppen. Ga bij uzelf na of uw redenen gegrond zijn, of slechts een excuus.

De enige redenen om een stoppoging uit te stellen zijn omstandigheden die op emotioneel gebied erg ingrijpend zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een verhuizing, huwelijk, scheiding, en ziekte of het overlijden van een dierbare.

Bent u er écht klaar voor?
Afspraak Maken

Een laatste tip:

Probeer als aanloop naar uw stopdag alvast te werken aan een goede lichamelijke conditie. Voelt u zich fit, dan bent u ook beter in staat de drang naar een sigaret te weerstaan. En bent u eenmaal gestopt met roken, dan zal het wandelen/hardlopen, fietsen, fitnessen of een andere vorm van lichaamsbeweging met sprongen vooruitgaan. Dit zal uw motivatie om vol te houden ook vergroten!

mensen lezen folders in de wachtruimte

Ontwenningsverschijnselen

Bijna iedere roker krijgt na het stoppen met roken te maken met ontwenningsverschijnselen. Waarom is dat zo, welke verschijnselen doen zich voor en wat kunt u ertegen doen?

De oorzaak van ontwenningsverschijnselen

De nicotine in sigaretten zorgt ervoor dat er in de hersenen een stofje vrijkomt dat zorgt voor een goed gevoel. Als u stopt met roken, ‘protesteren’ de hersenen tegen de verminderde afgifte van dit stofje. Dat uit zich uit in diverse verschijnselen, waarvan de bekendste de hunkering is. Er kunnen zich echter meer ongemakken voordoen. Kijk voor meer informatie: Ontwenningsverschijnselen bij stoppen met roken

  • Lichamelijk: slecht slapen; transpireren; toegenomen eetlust/snoepzucht; slechte stoelgang; maag- en darmproblemen.
  • Geestelijk: concentratieproblemen; rusteloosheid; trillen; sombere stemmingen; agressief/kort lontje; emotionele buien; gespannen gevoel of angst; prikkelbaarheid; frustratie of boosheid.

Misschien is een dergelijk vooruitzicht in eerste instantie wat ontmoedigend. Gelukkig heeft geen enkele stopper last van alle ontwenningsverschijnselen. Realiseert u zich ook: ze gaan voorbij. De meeste zijn verdwenen binnen 2 à 3 weken.

Wat is ertegen te doen?

Een laserbehandeling zorgt ervoor dat er snel endorfine aangemaakt wordt, hierdoor ervaren veel mensen geen of weinig ontwenningsverschijnselen.

Gewichtsbeheersing

Veel mensen aarzelen om te stoppen met roken omdat ze bang zijn dat de kilo’s er dan aanvliegen. Dit hoeft helemaal niet het geval te zijn. U kunt zelf het nodige doen om dat te voorkomen. Op deze pagina behandelen we de oorzaken van gewichtstoename en wat u eraan kunt doen.

Uitleg werking spijsvertering

Nicotine is een stimulerende stof die onze spijsvertering en verbranding iets versnelt. Dit effect is echter klein. Gewichtstoename na het stoppen met roken door vertraging van de stofwisseling bedraagt hooguit een paar kilo’s. Wanneer iemand na het stoppen met roken méér dan 3 kilo aankomt, dan heeft dat meestal te maken met een verandering in het eetpatroon. 

Roken is een ‘orale’ verslaving, wat betekent dat de verslavende stof via de mond het lichaam in gaat. Veel mensen krijgen na het stoppen de neiging om, in plaats van een sigaret, iets anders in de mond te steken en gaan dan extra snacken. De beweging van de hand naar de mond bij eten lijkt ook wat op de handeling bij het roken. Dat zou kunnen verklaren waarom mensen die stoppen met roken het plezierig vinden om iets naar hun mond te brengen. 

Daarnaast wordt de eetlust groter, het eten ruikt ook lekkerder en daarom schept u makkelijk nog een extra bordje vol. En in plaats van te roken gaat men tussen de maaltijden door nog extra hapjes nemen. Vooral ’s avonds op momenten dat men normaal zou roken is de neiging groot om onnodige calorieën in te nemen: chips, pinda’s, blokjes kaas en ga maar door. Allemaal dikmakers!

Nicotine verhoogt de adrenaline in het bloed, waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt. Het stoppen met roken verlaagt dus het bloedsuikergehalte, wat zich kan uiten in een behoefte aan (zoet) eten. Gebruik daarom een multivitaminepreparaat om het te laag bloedsuikergehalte te voorkomen en zorg voor een regelmatige, gezonde voeding.

Extra ondersteuning

Naast de dingen die u na het stoppen zelf kunt doen om uw gewicht te beheersen, kunt u ook een hulpmiddel zoeken dat u ondersteunt bij uw poging tot stoppen met roken. Het is bekend van de lasertherapie, dat gewichtstoename beperkt blijft doordat het lichaam na de behandeling snel endorfines aanmaakt die de plaats innemen van de nicotine in de hersenen. Hierdoor treden er weinig tot geen ontwenningsverschijnselen op. Daarnaast draagt de laserbehandeling bij tot het stabiliseren van het bloedsuikergehalte; hierdoor zullen eetbuien niet of veel minder vaak voorkomen.

Besparingen en kosten hulpmiddelen

Iedereen weet dat roken duur is, maar lang niet alle rokers beseffen hoeveel ze per jaar uitgeven aan roken. Wellicht dat velen van hen daarom opzien tegen de kosten van hulpmiddelen, of denken dat die buiten hun bereik liggen. Hulpmiddelen worden immers niet altijd of slechts gedeeltelijk vergoed door zorgverzekeraars. Desalniettemin zijn deze middelen vrijwel altijd goedkoper dan roken. Zo kosten nicotinepleisters maar de helft van een pakje sigaretten.