Meer informatie? bel direct:
088 78 67 700(lokaal tarief)
Meer informatie? bel direct:
088 78 67 700 (lokaal tarief)

Stoppen met roken


Wat uw redenen ook mogen zijn, u kunt rekenen op onze steun als u wilt stoppen met roken of als het even niet lukt om vol te houden. Bij Prostop weten we als geen ander hoe lastig stoppen met roken kan zijn: vele tienduizenden rokers hebben we al begeleid op weg naar hun vrijheid.

Er zijn talloze redenen om te stoppen met roken. Van onze klanten horen wij het vaakst de volgende:

• De gezondheid en het risico op ernstige ziektes;
• Een teruglopende conditie;
• De schadelijke effecten voor mensen in de omgeving;
• De hoge kosten;
• Het vervelende gevoel niet zonder te kunnen.

Bekijk daarentegen ook de  voordelen stoppen met roken.

Onderzoek toont aan dat van alle stoppogingen die mensen op eigen houtje ondernemen, zo’n 3 tot 5% effectief is. Bij stoppogingen onder begeleiding van een professionele coach en met de juiste hulpmiddelen stijgt de effectiviteit (gemeten na 12 maanden) tot 30 à 40%. Prostop biedt u die professionele begeleiding om uw rookverslaving te overwinnen.

Achter de knoppen links op deze pagina vindt u alle informatie over effectief stoppen met roken. Daarmee bepaalt u eenvoudig welke manier van stoppen het best bij u past.


Hulp bij stoppen met roken?


Voorbereiding op stoppen met roken

Een goed begin is het halve werk: dat geldt ook voor stoppen met roken. Uw kans van slagen stijgt wanneer u vooraf rustig nadenkt over hoe u gaat stoppen met roken en wat u gaat doen om het te kunnen volhouden. Ook van groot belang zijn een goede motivatie en de juiste timing.

Het hiernavolgende stappenplan kan u helpen goed voorbereid aan het stoppen te beginnen.

 

STAP 1

Doe eerst de stoppen-met-rokentest. Na afloop hebt u meer inzicht in het eigen rookgedrag en uw motivatie om te stoppen. Ook krijgt u informatie en concrete adviezen.

STAP 2

Meer vertrouwen in een goede afloop krijgt u door na te denken over uw persoonlijke valkuilen en daar passende oplossingen voor te zoeken. Het stopadviesgesprek van de Prostop Lasertherapie gaat hier op in.

STAP 3

Er zijn altijd wel redenen om te denken dat het nu niet het juiste moment is om te stoppen. Meestal zijn dat echter smoesjes. De enige redenen om een stoppoging uit te stellen zijn omstandigheden die op emotioneel gebied erg ingrijpend zijn, zoals een verhuizing, huwelijk, scheiding, ziekte of overlijden van een dierbare.

Een laatste tip: probeer als aanloop naar uw stopdag alvast te werken aan een goede lichamelijke conditie. Voelt u zich fit, dan bent u ook beter opgewassen tegen dingen die u moeilijk vindt. En bent u eenmaal gestopt met roken, dan zal het wandelen/hardlopen, fietsen, fitnessen of een andere vorm van lichaamsbeweging met sprongen vooruitgaan – en uw motivatie om vol te houden vergroten.

Ontwenningsverschijnselen

Bijna iedere roker krijgt na het stoppen met roken te maken met ontwenningsverschijnselen. Waarom is dat zo, welke verschijnselen doen zich voor en wat kunt u ertegen doen?

De oorzaak van ontwenningsverschijnselen

De nicotine in sigaretten zorgt ervoor dat er in de hersenen dopamine vrijkomt, een stof die zorgt voor een gevoel van welbehagen. Wanneer u stopt met roken, ‘protesteren’ de hersenen tegen de verminderde afgifte van dopamine. Dat uit zich uit in diverse verschijnselen, waarvan de bekendste de hunkering is. Er kunnen zich echter meer ongemakken voordoen. De meest voorkomende zijn. Meer informatie: Ontwenningsverschijnselen bij stoppen met roken
  • Lichamelijk: slecht slapen; transpireren; toegenomen eetlust/snoepzucht; slechte stoelgang; maag- en darmproblemen.
  • Geestelijk: concentratieproblemen; rusteloosheid; trillen; sombere stemmingen; agressief/kort lontje; emotionele buien; gespannen gevoel of angst; prikkelbaarheid; frustratie of boosheid.
Op het eerste gezicht misschien ontmoedigend. Gelukkig heeft geen enkele stopper alle ontwenningsverschijnselen, en gelukkig gaan ze ook voorbij: de meeste zijn verdwenen binnen 2 à 3 weken.

Wat is er tegen te doen?

Een laserbehandeling zorgt ervoor dat er snel endorfine aangemaakt wordt, wat het gemis aan dopamine opvangt. Hierdoor ervaren veel mensen geen of weinig ontwenningsverschijnselen.

Gewichtsbeheersing

Veel mensen hebben aarzelingen om te stoppen met roken omdat ze bang zijn dat de kilo’s er dan aanvliegen. Het is echter helemaal niet nodig om veel zwaarder te worden. U kunt zelf het nodige doen om dat te voorkómen. Op deze pagina behandelen we de oorzaken van gewichtstoename en wat u er aan kunt doen.

Uitleg werking spijsvertering

Nicotine is een stimulerende stof, de spijsvertering en verbranding worden er iets door versneld. Dit effect is echter klein. Gewichtstoename na het stoppen met roken door vertraging van de stofwisseling bedraagt hooguit een paar kilo’s ingeschat. Wanneer iemand na het stoppen met roken méér dan 3 kilo aankomt, dan heeft dat meestal te maken met een veranderd eetpatroon. Roken is een ‘orale’ verslaving, wat betekent dat de verslavende stof via de mond het lichaam in gaat. Veel mensen krijgen na het stoppen de neiging om in de plaats van een sigaret iets anders in de mond te steken en gaan dan extra snacken. De beweging van de hand naar de mond bij eten lijkt ook wat op roken. Dat zou kunnen verklaren waarom mensen die stoppen met roken het plezierig vinden om iets naar hun mond te brengen. Daarnaast wordt de eetlust groter, het eten ruikt ook lekkerder en daarom schep je makkelijk nog een extra bordje vol. En in plaats van te roken gaat men tussen de maaltijden door nog extra hapjes nemen. Vooral ’s avonds op lege momenten is de neiging groot om onnodige calorieën in te nemen: chips, pinda’s, blokjes kaas en ga maar door. Allemaal dikmakers! Nicotine verhoogt de adrenaline in het bloed, waardoor het bloedsuiker stijgt. Het stoppen met nicotine verlaagt dus het bloedsuiker, wat zich kan uiten in behoefte aan (zoet) eten. Gebruik daarom een multivitaminepreparaat om te laag bloedsuiker te voorkomen en zorg voor een regelmatige, gezonde voeding.

Extra ondersteuning

Naast de dingen die u na het stoppen zelf kunt doen om uw gewicht te beheersen, kunt u ook een hulpmiddel zoeken dat u ondersteunt bij uw poging tot stoppen met roken. Het is bekend van de lasertherapie, dat gewichtstoename beperkt blijft doordat het lichaam na de behandeling snel endorfines aanmaakt die de plaats innemen van de nicotine in de hersenen. Hierdoor treden er weinig tot geen ontwenningsverschijnselen op. Daarnaast draagt de laserbehandeling bij tot het stabiliseren van het bloedsuikergehalte; hierdoor zullen eetbuien niet of veel minder voorkomen.

Besparingen en kosten hulpmiddelen

Iedereen weet dat roken duur is, maar lang niet alle rokers beseffen hoeveel ze per jaar uitgeven aan roken. Wellicht dat velen van hen daarom opzien tegen de kosten van hulpmiddelen, of denken dat die buiten hun bereik liggen. Hulpmiddelen worden immers niet altijd of gedeeltelijk vergoed door zorgverzekeraars. Desondanks zijn deze middelen vrijwel altijd goedkoper dan roken. Zo kosten nicotinepleisters maar de helft van een pakje sigaretten. Wilt u precies weten wat u kwijt bent aan rookwaren en wat u betaalt voor de meest voorkomende hulpmiddelen, ga dan naar de rekenmodule.