Meer informatie? bel direct:
088 78 67 700
Mijn Prostop
Meer informatie? bel direct:
088 78 67 700 (lokaal tarief)

10 Stoppen met roken tips

Samengesteld door therapeuten met jarenlange ervaring in begeleiding bij stoppen met roken: de 10 beste stoppen met roken tips.

1. Laat zo veel mogelijk mensen weten dat u stopt.
Vertel het aan uw vrienden, collega’s en familie. Vraag ze om u te steunen als het kan en om streng te zijn indien nodig. Ook kunt u terecht op de Facebookpagina van Prostop. Veel mensen vinden hier steun om het stoppen vol te houden.
2. Stop totaal!
Langzaam afbouwen kan wel helpen als voorbereiding op het stoppen maar het heeft geen zin om verder te minderen dan 5 per dag. Als u dat punt bereikt hebt, kunt u het beste helemaal stoppen.
3. Verwijder alles wat doet denken aan roken
Asbakken, lucifers en aanstekers, vloeitjes, lege of halflege pakjes sigaretten: weg ermee! Zorg dat voorwerpen die u sterk met roken associeert niet langer in het zicht staan. Rookartikelen weggegooid? Zet dan ook meteen de vuilnisbak buiten.
4. Bepaal een stopdatum
Stel voor uzelf een stopdatum vast op een dag die voor u goed aanvoelt. Kies bij voorkeur een dag in een periode waarin u niet te veel stress verwacht.
5. Pas op met alcohol en koffie
Drink de eerste dagen liefst geen alcohol en minder met koffie. Beide worden vaak gedronken in combinatie met roken en stimuleren de behoefte aan een sigaret.

Hulp bij stoppen met roken?

 

Afspraak Maken

6. Schakel professionele hulp in
Onderzoek toont aan dat de kans om definitief te stoppen met roken 10 keer groter is als u zich door een professional laat helpen. Uw zorgverzekeraar vergoedt meestal de benodigde hulp en ondersteuning geheel of gedeeltelijk.
7. Zorg voor voldoende beweging
Ga sporten of maak regelmatig een wandeling. Dit zorgt er voor dat u zich fit en krachtig voelt en dat hebt u nodig om het stoppen vol te houden.
8. Verander uw gewoonten
Er waren situaties waarin u gewend was te roken. Zet op papier wat voor u de vaste rookmomenten waren en met welke andere (afleidende) activiteiten u deze momenten voortaan gaat vullen.
9. Denk positief!
Als u toch zin krijgt in roken, helpt het om positief te denken. Denken niet dat u iets mist of niet meer mag, maar hou uzelf voor: ‘Ik ben sterk en wil gezond leven’, ‘Ik wil een goed voorbeeld zijn voor mijn kinderen en omgeving’, of ‘Ik ga er beter en gezonder uitzien’. Positieve gedachten zullen u positief beïnvloeden.
10. Beloon uzelf
Bereken hoeveel geld u uitspaart door te stoppen. Als u een pakje per dag rookte, scheelt u dat al zo’n € 180,00 per maand. Dat geld (of een deel ervan) kunt u uitgeven aan een beloning om uzelf gemotiveerd te houden. Zorg ervoor dat u uw beloning op korte termijn inplant!

stoppen-met-roken-tips

Waren deze stoppen met roken tips nuttig, maar wilt u toch graag hulp bij het stoppen met roken? Bij Prostop betaalt u eenmalig € 225 voor een lasertherapie behandeling. Klanten geven ons een 9,1!