Stoptober stoppen met roken in oktober

Gemist: Stoptober

Had u misschien graag meegedaan met de stoptober actie maar heeft u het gemist? Is het er om één of andere reden niet van gekomen? Geen nood, stoppen kan op ieder moment. Misschien is het zelfs beter om maar meteen voorgoed te stoppen met roken in plaats van slechts 28 dagen. Prostop kan u daarbij helpen en in dit artikel kun u lezen hoe!

Het idee achter stoptober

De actie “Stoptober” is bedacht in Engeland om rokers te laten ervaren hoe het is om 28 dagen niet te roken zonder de druk om voorgoed te stoppen. Dat is leuk bedacht maar het is natuurlijk ook maar half werk. Stoptober dus gemist? Uw kans is zeker niet voorbij. Het heeft namelijk weinig zin om te ‘proberen’ uw verslaving 4 weken de baas te zijn om daarna weer vrolijk verder te gaan met roken. Waarom dan niet in één keer de zaak goed aanpakken?

Niet ‘proberen’ maar ‘doen’!

Een beetje proberen helpt niet. Een krachtig besluit om voorgoed te stoppen gecombineerd met een goed plan kan wél tot het gewenste resultaat leiden. Prostop biedt u een aantal handvatten om uw stoppoging succesvol af te ronden in de vorm van een 10-stappenplan.

Het 10-stappenplan van Prostop

Stap 1: Bepaal voor uzelf een geschikte stopdatum. Liefst niet op een zondag want dan zijn de Prostop praktijken dicht. Zaterdagen kunnen in veel gevallen wél!

Stap 2: Maak een afspraak voor een Prostop laserbehandeling op uw stoptdatum. Dat kan per telefoon maar u kan ook zelf online een datum en tijd kiezen.

Stap 3: Rook tot uw stopdatum zo bewust mogelijk. Vraag uzelf bij iedere sigaret en bij iedere teug af waarom u rookt, wat het voor u doet en wat de na- en voordelen zijn van roken. Denk vooral ook aan de redenen waarom u voorgoed wil stoppen. Stoppen met roken heeft een hoop voordelen!

Stap 4: Rook uw laatste sigaret op de dag vóórdat u gaat stoppen. De laserbehandeling werkt namelijk beter wanneer u al een aantal uren niet gerookt hebt. Neem heel bewust afscheid van de sigaret of maak er zelfs een mooi ritueel van! Een goed ritueel is bijvoorbeeld dat u al uw rookspullen de deur uit doet. Maak er iemand blij mee die nog niet zo verstandig is als u!

Stap 5: Maak een plan voor de eerste paar dagen. Bedenk wat u zult gaan doen, vooral op uw typische rookmomenten zoals ’s ochtends vroeg na het opstaan of ’s avonds na de maaltijd. Veel activiteiten zullen u helpen om de moeilijke momenten door te komen.

Stap 6: Vermijd de eerste paar weken zoveel mogelijk de plekken waar u voorheen met anderen ging roken. De geur van sigarettenrook en de aanblik van een sigarettenpakje kunnen al een impuls geven om er een op te steken. Vraag ook aan rokende huisgenoten of ze buiten uw zicht willen roken om u op die manier te steunen.

Stap 7: Stop iedere dag het geld dat u uitspaart in een glazen pot en zet die goed zichtbaar ergens neer zodat u voortdurend kunt zien wat het stoppen voor uw portemonnee doet. Bedenk wat u met dat extra geld gaat doen om uzelf te belonen.

Stap 8: Bepaal voor uzelf wat voor u belangrijke mijlpalen zullen zijn en zet die in uw agenda. Bijvoorbeeld: 1 week niet gerookt, 2 weken, 3 weken, een maand, 3 maanden, een half jaar en tenslotte een heel jaar! Geniet van het bereiken van uw mijlpalen en beloon uzelf op die momenten. Bereid jezelf vervolgens voor op de reis naar de volgende mijlpaal.

Stap 9: Na twee of drie weken, al naar gelang u het aandurft, gaat u bewust bij rokers staan en probeert u uzelf te trainen in het controleren van uw impulsen. Praat niet over roken maar denk bij uzelf aan de zegeningen die u al hebt door niet meer te roken.

Stap 10: Na de eerste maand zegt u regelmatig tegen uzelf: “Ik ben een ex-roker en op weg om een niet-roker te worden”. Als u bij heel moeilijke momenten en bij heftige emoties de neiging krijgt om een sigaret op te steken, vraag uzelf dan af wat die sigaret eigenlijk voor u zou betekenen. Lost het je probleem op? Nee natuurlijk niet! U krijgt er alleen weer een oud probleem bij!

Na een jaar mag u uzelf terecht feliciteren, want u hebt bewezen een niet-roker te zijn geworden.

Stoptober gemist? Geen probleem dus, wij helpen u ieder moment van het jaar op weg naar een rookvrij leven. Neem contact met ons op.

Delen: