Facebook Pixel

Stoppen door af te bouwen: zo doet u het

Eén van de beste manieren om uzelf voor te bereiden op voorgoed stoppen met roken is systematisch minder roken ofwel: af te bouwen. Doe dat volgens een schema van een aantal weken. Ontdek hier hoe u profiteert van minder roken en hoe u het aan kunt pakken.

Minderen met roken tot de laatste sigaret: afbouwen

Voordeel van minderen

Als u uzelf verplicht om minder te roken als voorbereiding op stoppen brengt dit een aantal voordelen met zich mee die u helpen de succeskans te vergroten.

Vraag de gratis Prostop brochure aan

Brochure aanvragen

Met hoeveel kunt u het beste minderen?

Wetenschappelijk is vastgesteld dat minderen met 20% het beste werkt. Stel u rookt 20 sigaretten per dag. Als je 20% minder gaat roken, gaan er 4 af en komt u uit op 16 sigaretten. Dit houdt u een week vol. U moet daarbij ook echt streng zijn op uzelf om het ook maximaal bij die 16 te houden.

Plan zorgvuldig wanneer u die 16 verspreid over de dag gaat roken. Als u ’s avonds een feest hebt, rook dan bijvoorbeeld in de ochtend wat minder!

Na die eerste week gaat u weer 20% minder roken. Dat zijn pakweg 3 sigaretten. De tweede week rookt u dus 13 sigaretten. Het schema voor de weken daarna wordt bij benadering:

Week 3: 10 sigaretten
Week 4: 8 sigaretten
Week 5: 6 sigaretten

Hierna is minderen niet meer effectief, dus hier nadert het moment om definitief te stoppen. U hebt intussen geleerd om uw gewoonte flink aan banden te leggen. U hebt ook geleerd wat uw belangrijkste rookmomenten zijn en hoe u het moet aanpakken om van de sigaret af te blijven.

Het feitelijk stoppen met roken

Helemaal stoppen wordt makkelijker gemaakt door een steuntje in de rug, bijvoorbeeld met de éénmalige lasertherapie van Prostop. Het helpt u om het laatste restje nicotineafhankelijkheid te doorbreken en de eerste weken na de stopdatum goed door te komen. De lasertherapie helpt u om uzelf goed en sterk te voelen. Door de aanmaak van zogenaamde endorfines in de hersenen mist u de nicotine niet of nauwelijks. Afkickverschijnselen komen daarom dus vrijwel niet voor.

Een goede planning helpt!

Plan uw stopdatum 4 of 5 weken in de toekomst en hanteer het schema van 20% per week minderen om naar uw stopdatum toe te werken. Toch graag meer tips of informatie over hoe u kunt stoppen door af te bouwen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we informeren u graag!