Drink water als u wilt stoppen met roken: onderdeel van goede voeding

Voeding en stoppen met roken

Voeding kan van grote invloed zijn op de slagingskans als u wilt stoppen met roken. Het is dan ook verstandig om uzelf daar goed over te informeren. Prostop zet de belangrijkste informatie voor u op een rij.

Geef uw lijf de juiste ondersteuning

Roken is niet goed voor het lichaam. Dat komt niet alleen door schadelijke stoffen die in de rook zitten, maar ook doordat nicotine in staat is om vitamines af te breken. Daarom is het voor een roker aan te raden om de juiste voedingssupplementen te gebruiken om de tekorten aan te vullen. Maar ook als u net gestopt bent met roken is het slim om in uw voeding voldoende vitamines binnen te krijgen. Het lichaam moet tijdens de ontwenningsfase op een grote ‘krachttoer’. Aan u de taak om uw lichaam in de watten te leggen en te verwennen! Eet dus gezond, gevarieerd, vezelrijk en vitaminerijk voedsel en slik eventueel een multivitamine ter aanvulling.

Koffie

Houdt u van koffie of andere cafeïnehoudende dranken? Wees dan voorzichtig. Deze dranken bevatten cafeïne. Cafeïne, vooral in de morgen, versterkt de behoefte aan een sigaret. Voor veel rokers zijn koffie en sigaretten zelfs onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als u net gestopt bent met roken, kan koffie de behoefte aan een sigaret daarom aanwakkeren. Ons advies is om het koffiedrinken wat te beperken, maar niet om er helemaal mee te stoppen. Want dan loopt u het risico om – naast het afkicken van de nicotine – ook nog de ontwenningsverschijnselen van cafeïnegebrek te krijgen!

Voorkom gewichtstoename

Na het stoppen is het gebruikelijk dat uw stofwisseling weer beter gaat functioneren. Een stopper wordt hierdoor gemiddeld zo’n 2 á 3 kilo zwaarder. U kan echter zelf bijdragen aan een goed gewicht door gezond, vezelrijk en gevarieerd te eten. Een vezelrijke maaltijd bevat fruit, groente, granen en peulvruchten. Vezels stimuleren de darmwerking waardoor de bloedsuikerspiegel daalt. Hierdoor hebben we minder hongergevoel en zullen we minder snel gaan snacken. Gebalanceerde voeding helpt u dus uw gewicht op peil te houden als u stopt met roken.

Zorg liefst voor zo’n 6 á 8 eetmomenten per dag. Bij de tussendoortjes is het heel verstandig om vetarm te eten. Neem liefst rauwe groentehapjes zoals tomaatjes, stukjes komkommer of stengels bleekselderij. Varieer dat met een rijstwafel. U voorkomt daarmee dat u een te lage bloedsuikerspiegel krijgt. Want daardoor kan u rusteloos, duizelig of trillerig worden en is het mogelijk dat u uw concentratie verliest en een kwetsbaar gevoel krijgt. Mocht u veel last hebben van dit soort verschijnselen, neem dan chroomtabletten als aanvulling.

Naast kijken naar wát u eet, kan u na het stoppen ook het beste goed uitkijken met hoevéél u eet. Het is bekend dat u na het stoppen met roken beter gaat proeven en ruiken. Voedsel wordt daardoor extra aantrekkelijk. Kijk dus uit met de hoeveelheden en schep liefst maar één keer iets op uw bord! Ons advies: eet langzaam en genieten ervan, dan voelt u zich eerder verzadigd. Kijk hier voor meer voordelen van stoppen met roken.

Drinken

Een andere tip is: drink water. Overdrijf het niet, maar u mag iedere dag best 2 liter water drinken. Het “stilt” de hunkering naar nicotine, u krijgt er een vol gevoel van terwijl er geen calorieën in zitten. Het is overigens een fabeltje dat water ervoor zorgt dat de nicotine in uw lichaam eerder afgebroken en afgevoerd wordt. Maar als drinken u helpt dan kan het in ieder geval geen kwaad.

Ontspanning

Tenslotte geven we hier enkele tips over rustig en ontspannen worden. Ontspanning is erg belangrijk want bij teveel stress krijgt u eerder de drang om te roken. Probeer daarom voldoende tijd vrij te houden voor ontspannende bezigheden. U weet zelf het beste waar u van ontspant!

Daarnaast zijn er bij de drogist enkele middeltjes verkrijgbaar die u kunnen helpen zoals bijvoorbeeld valeriaan of ontpannende kruidenthee. Probeer gerust uit waar u baat bij heeft. Mocht u heel gespannen of angstig worden na het stoppen, neem dan contact op met uw huisarts.

Wij van Prostop zijn natuurlijk ook overtuigd van de rustgevende werking die uitgaat van de laserbehandeling. Naast het rustgevende effect zorgt een laserbehandeling ook voor een snelle aanmaak van endorfinen. Hierdoor mist u de nicotine minder en heeft u geen tot weinig last van ontwenningsverschijnselen.

Kortom, wilt u snel rookvrij zijn? Maak dan nu een afspraak bij een van de vestigingen van Prostop en geniet van een rookvrij leven!

Delen: