Meer informatie? bel direct:
088 78 67 700
Mijn Prostop
Meer informatie? bel direct:
088 78 67 700 (lokaal tarief)

Voeding en stoppen met roken

Voeding kan van grote invloed zijn op het wel of niet slagen van een stoppoging. Het is dan ook verstandig om daar goed over geïnformeerd te zijn. Prostop zet de belangrijkste informatie voor je op een rij.

Geef je lijf de goede ondersteuning

Roken is niet goed voor het lichaam. Dat komt niet alleen door schadelijke stoffen die in de rook zitten, maar ook doordat nicotine in staat is om vitamines af te breken. Daarom is het voor een roker aan te raden om goede voedingssupplementen te gebruiken om de tekorten aan te vullen. Maar ook als je net gestopt bent is het slim om voldoende vitamines binnen te krijgen. Het lichaam moet tijdens de ontwenningsfase een grote ‘krachttoer’ doen. Aan jou de taak om je lichaam in de watten te leggen en te verwennen! Eet dus gezond, gevarieerd, vezelrijk en vitaminerijk voedsel en slik eventueel een goede multivitamine ter aanvulling.

Koffie

Hou je van koffie of andere cafeïnehoudende dranken? Wees dan voorzichtig. Deze dranken bevatten cafeïne. Cafeïne, vooral in de morgen, versterkt de behoefte aan een sigaret. Voor veel rokers zijn koffie en roken zelfs onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wanneer je net gestopt bent met roken, kan daardoor de behoefte aan een sigaret worden aangewakkerd als je je kopje koffie drinkt. Ons advies is om het koffiedrinken wat te beperken, maar niet om er helemaal mee te stoppen . Want dan loop je het risico om – naast het afkicken van de nicotine – ook nog de ontwenningsverschijnselen van cafeïnegebrek te krijgen!

Voorkom gewichtstoename.

Na het stoppen is het gebruikelijk dat je stofwisseling weer beter gaat functioneren. Een stopper wordt hierdoor gemiddeld zo’n 2 á 3 kilo zwaarder. Je kunt echter zelf bijdragen aan een goed gewicht door gezond, vezelrijk en gevarieerd te eten. Een vezelrijke maaltijd bevat fruit, groente, granen en peulvruchten. Vezels stimuleren de darmwerking waardoor de bloedsuikerspiegel daalt. Hierdoor hebben we minder hongergevoel en zullen we minder snel gaan snacken.

Zorg liefst voor zo’n 6 á 8 eetmomenten per dag. Bij de tussendoortjes is het heel verstandig om vetarm te eten. Neem liefst rauwe groente-hapjes zoals tomaatjes, stukjes komkommer of stengels bleekselderij. Varieer dat met soms een rijstwafel. Je voorkomt daarmee dat je een te lage bloedsuikerspiegel krijgt. Want daardoor kun je rusteloos, duizelig of trillerig worden en is het mogelijk dat je je concentratie verliest en een kwetsbaar gevoel krijgt. Mocht je veel last hebben van dit soort verschijnselen, neem dat chroomtabletten als aanvulling.

Los van wat je eet, kun je na het stoppen ook het beste goed uitkijken met hoeveel je eet. Het is bekend dat je na het stoppen met roken beter gaat proeven en ruiken. Voedsel wordt daardoor extra aantrekkelijk. Kijk dus uit met de hoeveelheden en schep liefst maar één keer iets op je bord! Ons advies: eet langzaam en genietend, dan ben je eerder verzadigd.

Drinken

Een andere tip is: drink water. Overdrijf het niet, maar je mag iedere dag best 2 liter water
drinken. Het “stilt” de hunkering naar nicotine, je krijgt er een vol gevoel van terwijl er geen calorieën in zitten. Het is overigens een fabeltje dat water er voor zorgt dat de nicotine in je lichaam eerder afgebroken en afgevoerd wordt. Maar als drinken je helpt dan kan het in ieder geval geen kwaad.

Ontspanning

Als laatste enkele tips over rustig en ontspannen worden. Ontspanning is erg belangrijk want bij teveel stress krijg je eerder de drang om te roken. Probeer daarom voldoende tijd vrij te houden voor ontspannende bezigheden. Je weet zelf het beste waar jij van ontspant!

Daarnaast zijn er bij de drogist enkele middeltjes verkrijgbaar die je kunnen helpen zoals bijvoorbeeld valeriaan of ontpannende kruidenthee. Probeer gerust uit waar jij baat van hebt. Mocht je heel gespannen of angstig worden na het stoppen, neem dan contact op met je huisarts.

Wij van PROSTOP zijn natuurlijk ook overtuigd van de rustgevende werking die uitgaat van de laserbehandeling. Naast het rustgevende effect zorgt een laserbehandeling ook voor een snelle aanmaak van endorfinen. Hierdoor mis je de nicotine minder en heb je geen tot weinig last van ontwenningsverschijnselen. Kijk op www.prostop.nl voor meer informatie over de werking van de laser.

Wil je snel rookvrij zijn? Maak dan nu een afspraak bij een van de vestigingen van PROSTOP en geniet de rest van het jaar van een rookvrij leven!

Afspraak maken
Doe de motivatietest