stoppen met roken zoek ontspanning

Ontspanning zoeken

Spanning en stoppen met roken gaan meestal hand in hand. Veel rokers steken eerder een sigaret op tijdens spannende momenten. Spanning is daardoor een risicofactor. Stoppers doen er goed aan om tijdens de eerste stopweken de spanningsboog zo laag mogelijk te maken. Door ontspanning te zoeken maakt u de kans op succesvol stoppen zo groot mogelijk. Maar hoe doet u dat?

Grote keus

Er zijn heel veel manieren om te ontspannen en iedereen heeft zo zijn persoonlijke voorkeur daarin. Niet alles wat we hier noemen zal daarom voor u geschikt zijn. Maar zie dit artikel gerust als een grabbelton en pik er dat uit wat voor u het beste zal gaan werken.

Thuis ontspannen

Sommige vormen van ontspanning kunt u prima thuis toepassen. Zo kunt u bijvoorbeeld een boek lezen in een gemakkelijke stoel of languit op de bank, een film kijken of een tijdje in een warm kruidenbad gaan liggen. Thuis heeft u ook de mogelijkheid om uw favoriete muziek te draaien, al of niet in gezelschap van familie of vrienden. En wat u ook kunt doen, als u tenminste een rustige plek daarvoor heeft, zijn yoga-, ademhalings- of meditatieoefeningen. Alles wat leidt tot spierontspanning is bruikbaar. Er zijn ook zogenaamde ‘brainmachines’ verkrijgbaar met bril en koptelefoon waarmee u al in korte tijd heerlijk ontspant. Ook zijn er voor smartphones diverse apps te downloaden voor meditatie en mindfulness.

Buitenshuis ontspannen

Wilt u liever de deur uit voor uw ontspanning? Dan kunt u denken aan onder andere een wandeling door de natuur, uit eten met goede vrienden en een bioscoop- of dansavond. Voor een halve of hele dag ontspanning kunt u terecht in diverse welness-centra voor lekker bubbelen in een heetwaterbad en genieten van sauna’s en turkse baden. Heeft u wat meer tijd beschikbaar, dan is een stedentrip natuurlijk ook niet te versmaden.

Iemand die ontspanning aan het zoeken is stoppen me roken zoek ontspanning

Uw hele leefstijl is van belang

Wat voor een ontspannen lichaam altijd belangrijk is, is voldoende beweging en natuurlijk gezonde voeding. Probeer liefst dagelijks een half uurtje aan sport te doen. Verder is ontspannen natuurlijk ook gewoon doen wat u het liefste doet: uw tijd besteden aan leuke hobby’s als uw tuin, muziek maken, schilderen, boetseren en ga zo maar door.

Voor hen die in het gelukkige bezit zijn van een hond, is het wel heel gemakkelijk! Uw trouwe viervoeter vindt het altijd fantastisch om uitgelaten te worden, al is het 20 keer per dag, voor iedere niet gerookte sigaret 1 keer!

Wat voegt lasertherapie toe?

Het unieke effect van lasertherapie is dat het uw lichaam een flinke dosis ontspanning oplevert. De meeste mensen ervaren dat zo. Ze beschrijven een ontspannen gevoel in onder andere de armen en benen en hun lichaam voelt voor hen aan alsof ze net uit de sauna komen.

Dit effect wordt veroorzaakt doordat de laserstraal een aantal acupunctuurpunten stimuleert die er voor zorgen dat er endorfines aangemaakt worden in de hersenen wat leidt tot een prettig gevoel en dat het parasympatisch zenuwstelsel gestimuleerd wordt dat ontspanning produceert.

Eigenlijk is het mooie van een laserbehandeling dat u meteen na de behandeling vanuit een ontspannen rusttoestand beter in staat zult zijn om ‘nee’ te zeggen tegen de aanvechting om een sigaret op te steken. Als u er vervolgens zelf voor zorgt dat u deze ontspannen toestand in stand houdt, dan wordt uw kans om definitief van het roken af te komen aanzienlijk vergroot. Dit kan door iedere dag een of meerdere van bovengenoemde ontspanningsmanieren te gebruiken.

De spanningsmeter

Misschien helpt de volgende techniek u ook nog. Probeer eens om op meerdere momenten van de dag de mate van uw ontspanning in een cijfer uit te drukken. Bij een 4 of minder bent u erg gespannen en zit u in de gevarenzone. Bij een 5 of 6 is het net te doen en bij 7 of meer bent u redelijk tot zeer ontspannen. Laten we er van uit gaan dat een 7 gemiddeld een mooi uitgangspunt is om te stoppen met roken.

Als u nu merkt dat uw ontspanningsniveau door wat voor redenen ook onder de 7 gaat zakken, dan zoekt u naar manieren om weer op 7 te komen. U zult merken dat dit vooral de eerste maanden erg belangrijk is. Als u een jaar gestopt bent dan zult u best in staat zijn om even een 4 te verdragen. Tijdens de ontwenningsperiode is dat echter een groot risico. Hou daarom goed in de gaten hoe u ervoor staat en neem tijdig maatregelen.

Vakantie?

Heeft u binnenkort vakantie? Ook dat is voor velen een bron van ontspanning en een heel goede periode om te stoppen met roken. Er zijn de hele zomer Prostop praktijken geopend die u graag helpen met het eerste zetje naar een rookvrij bestaan. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Delen: