Meer informatie? bel direct:
088 78 67 700
Mijn Prostop
Meer informatie? bel direct:
088 78 67 700 (lokaal tarief)
stoppen met roken

Had je misschien graag meegedaan met de stoptober actie maar is het er om een of andere reden niet van gekomen? Geen nood, stoppen kan op ieder moment en misschien is het zelfs beter om maar meteen voorgoed te stoppen in plaats van slechts 28 dagen. Prostop kan je daarbij helpen en in dit artikel kun je lezen hoe!

Het idee achter stoptober

De actie “Stoptober” is bedacht in Engeland om rokers te laten ervaren hoe het is om 28 dagen niet te roken zonder de druk om voorgoed te stoppen. Dat is leuk bedacht maar het is natuurlijk ook maar half werk. Het heeft weinig zin om te ‘proberen’ je verslaving 4 weken de baas te zijn om daarna weer vrolijk verder te gaan met roken. Waarom dan niet in een keer de zaak goed aanpakken?

Niet ‘proberen’ maar ‘doen’!

Een beetje proberen helpt niet. Een krachtig besluit om voorgoed te stoppen gecombineerd met een goed plan kan wél tot het gewenste resultaat leiden. Prostop biedt je een aantal handvatten om te slagen in de vorm van een 10-stappenplan.

Het 10-stappenplan van Prostop

Stap 1: Bepaal voor jezelf een geschikte stopdatum. Liefst niet op een zondag want dan zijn de Prostop praktijken dicht. Zaterdagen kunnen in veel gevallen wél!

Stap 2: Maak een afspraak voor een Protop laserbehandeling op jouw stoptdatum. Dat kan per telefoon maar je kunt ook zelf online een datum en tijd kiezen.

Stap 3: Rook tot je stopdatum zo bewust mogelijk. Vraag je bij iedere sigaret en bij iedere teug af waarom je rookt, wat het voor je doet en wat de voor- en nadelen zijn van roken. Denk vooral ook aan de redenen waarom jij voorgoed wil stoppen.

Stap 4: Rook je laatste sigaret op de dag vóórdat je gaat stoppen. De laserbehandeling werkt namelijk beter wanneer je al een aantal uren niet gerookt hebt. Neem heel bewust afscheid van de sigaret of maak er zelfs een mooi ritueel van! Een goed ritueel is bijvoorbeeld dat je al je rookspullen de deur uit doet. Maak er iemand blij mee die nog niet zo verstandig is als jij!

Stap 5: Maak een plan voor de eerste paar dagen. Bedenk wat je zult gaan doen, vooral op je typische rookmomenten zoals ’s ochtends vroeg na het opstaan of ’s avonds na de maaltijd. Veel activiteiten zullen je helpen om de moeilijke momenten door te komen.

Stap 6: Vermijd de eerste paar weken zoveel mogelijk de plekken waar je voorheen met anderen ging roken. De geur van sigarettenrook en de aanblik van een sigarettenpakje kunnen al een impuls geven om er een op te steken. Vraag ook aan rokende huisgenoten of ze buiten je zicht willen roken om je op die manier te steunen.

Stap 7: Stop iedere dag het geld dat je uitspaart in een glazen pot en zet die goed zichtbaar ergens neer zodat je voortdurend kunt zien wat het stoppen voor je portemonnee doet. Bedenk wat je met dat extra geld gaat doen om jezelf te belonen.

Stap 8: Bepaal voor jezelf wat voor jou belangrijke mijlpalen zullen zijn en zet die in je agenda. Bijvoorbeeld: 1 week niet gerookt, 2 weken, 3 weken, een maand, 3 maanden, een half jaar en tenslotte een heel jaar! Geniet van het bereiken van je mijlpalen en beloon jezelf op die momenten. Prepareer jezelf vervolgens op de reis naar de volgende mijlpaal.

Stap 9: Na twee of drie weken, al naar gelang je het aandurft, ga je bewust bij rokers staan en probeer je jezelf te trainen in het controleren van je impulsen. Praat niet over roken maar denk bij jezelf aan de zegeningen die je al hebt door niet meer te roken.

Stap 10: Na de eerste maand zeg je regelmatig tegen jezelf: “Ik ben een ex-roker en op weg om een niet-roker te worden”. Als je bij heel moeilijke momenten en bij heftige emoties de neiging krijgt om een sigaret op te steken, vraag je dan af wat die sigaret eigenlijk voor jou zou gaan doen. Lost het je probleem op? Nee natuurlijk niet! Je krijgt er alleen weer een oud probleem bij!

Na een jaar mag je jezelf terecht feliciteren, want je hebt bewezen een niet-roker te zijn geworden.

Afspraak maken
Doe de motivatietest