Vrouw met hoed ontspannen

Spanning en ontspanning

Spanning

Bij een stoppoging komt u als roker een aantal lastige zaken tegen. In de eerste 2 weken zult u vooral bezig zijn met vervelende ontwenningsverschijnselen. Maar op de wat langere termijn ontdekt u ook dat u iets moet gaan veranderen aan de manier waarop u op spanning en stress reageert. De meest gebruikelijke strategieën van omgaan met stress zijn vluchten en vechten (flight and fight). Vluchten kan een goede keus zijn in gevaarlijke situaties van korte duur, maar is minder geschikt voor het omgaan met stressbronnen die telkens terugkeren. Je kunt bijvoorbeeld niet altijd weglopen voor de druk die je werk met zich meebrengt. Het is dan effectiever om te onderzoeken of je iets kunt veranderen aan je situatie. Of om te leren er anders op te reageren door vaker ‘nee’ te zeggen of je werk anders te organiseren.

Wat een stopper vaak ook moet leren, is omgaan met emoties. Rokers pakken vaak een sigaret op moeilijke momenten of wanneer ze zich onzeker voelen. Als de sigaret dan wegvalt voel je je naakt en onbeschermd tegen opkomende emoties. Een eenvoudig advies is: loop er niet meer voor weg, maar laat de emoties tot je doordringen, accepteer ze en probeer te achterhalen welke boodschap ze willen geven. Negatieve emoties als teleurstelling of verdriet zijn er vooral om tot je door te laten dringen dat iets anders loopt dan je zou willen!

Ontspanning

Spanningsbronnen leren hanteren is een goede zaak voor pas gestopte rokers. Maar wat ook belangrijk is, is om actief op zoek te gaan naar manieren om te ontspannen. Vooral in de eerste maanden na het stoppen is dat erg belangrijk. Vanuit een ontspannen gevoel is gestopt blijven veel gemakkelijker dan wanneer je lijf strak staat van de spanning.

Er zijn heel wat manieren om te ontspannen en iedereen heeft zo zijn persoonlijke voorkeur daarin. Niet alles wat we hier noemen zal daarom voor u geschikt zijn. Zie het maar als een grabbelton en pik er dat uit wat voor u het beste zou werken.

ontspanningSommige manieren van ontspanning kunt u prima thuis toepassen. Zo kunt u bijvoorbeeld een boek lezen in een gemakkelijke stoel of languit op de bank, een film kijken, of een tijdje in een warm kruidenbad gaan liggen. Thuis heeft u ook de mogelijkheid om uw favoriete muziek te draaien, al of niet in gezelschap van familie of vrienden. En wat u ook kunt doen, als u tenminste een rustige plek daarvoor heeft, is yoga- of ademhalingsoefeningen doen of meditatieoefeningen. Alles wat leidt tot spierontspanning is bruikbaar. Er zijn ook zogenaamde brainmachines verkrijgbaar met bril en koptelefoon waarmee u al in korte tijd een heerlijke ontspanning kunt bereiken. Ook zijn er voor smartphones diverse apps te downloaden voor meditatie en mindfulness.

Wilt u liever de deur uit voor uw ontspanning, dan kunt u denken aan onder andere wandelen door de natuur, uit eten met goede vrienden, een film in de bioscoop of een dansavond. Voor een halve of hele dag ontspanning kunt u terecht in diverse welness-centra voor lekker bubbelen in een heetwaterbad en genieten van sauna’s en turkse baden. Heeft u wat meer tijd beschikbaar, dan is een stedentrip natuurlijk ook niet te versmaden.

Wat voor een ontspannen lichaam altijd belangrijk is, is voldoende beweging en natuurlijk gezonde voeding. Probeer liefst dagelijks een half uurtje aan sport te doen. Verder is ontspannen natuurlijk ook gewoon doen wat u het liefste doet, uw tijd besteden aan leuke hobby’s als uw tuin, muziek maken, schilderen, boetseren en ga zo maar door.

Voor hen die in het gelukkige bezit zijn van een hond, is het wel heel gemakkelijk! Uw trouwe viervoeter vindt het altijd fantastisch om uitgelaten te worden, als is het 20 keer per dag, voor iedere niet gerookte sigaret 1 keer!

Prostop kan u helpen om uw ontspanning te vinden. Een laserbehandeling geeft de meeste stoppers namelijk een rustig en ontspannen gevoel dat wekenlang kan aanhouden. Naast de rust die de behandeling geeft, worden ook acupunctuurpunten gestimuleerd die bijdragen aan sterke vermindering of zelfs wegblijven van ontwenningsverschijnselen. Ook de trek in een sigaret wordt beduidend minder.

De laserbehandeling kan natuurlijk niet alles voor u doen. Stoppen doet u immers zelf en u moet er zelf alles aan doen om uw stoppoging te laten slagen. Maar een steuntje in de rug in de vorm van een lasertherapie van circa 50 minuten die de fysieke verslaving aanpakt maakt dat wel een stuk gemakkelijker!

Delen: