Meer informatie? bel direct:
088 78 67 700
Mijn Prostop
Meer informatie? bel direct:
088 78 67 700 (lokaal tarief)
stoppen met roken voorbereiden

Goede voorbereiding is het halve werk!

Een grote verandering van leefstijl zoals stoppen met roken heeft meer kans op succes als je er goed voorbereid aan begint. Rokers die plotseling in een opwelling stoppen omdat ze genoeg hebben van hun verslaving vallen vaak na een paar dagen weer terug. Jammer van de poging en niet goed voor het vertrouwen dat je echt voorgoed kunt stoppen.

Hoe ziet een goede voorbereiding er uit? Waar moet je rekening mee houden? Lees verder.

Vergelijk het eens met op vakantie gaan

Als je op kampeervakantie gaat, dan gooi je waarschijnlijk ook niet ’s ochtends je tent in de auto en vertrek je hals over kop. Het zou best kunnen dat je ’s avonds in Frankrijk ontdekt dat je de tentpalen vergeten bent en dat de luchtbedden nog thuis op zolder liggen!

Meestal begin je al enige tijd tevoren na te denken wat je nodig hebt voor een prettige vakantie. Je werkt je checklist af en zorgt dat alles wat nodig is ook in de auto terecht komt. De belangrijkste mentale instelling is dat je vooruit denkt en dat je je voorstelt waar je terecht gaat komen en wat je daarbij nodig hebt. Als je de bergen in gaat dan neem je rotspennen mee en geen houten haringen die alleen in zand zijn te gebruiken.

Waar kun je het beste aan denken als je gaat stoppen met roken?

  1. Kies bewust een goede dag om te stoppen. Bedenk zelf wat het beste moment is. Dat is voor iedereen verschillend!
  2. Zorg dat je geen rookwaar meer in huis hebt op de stopdag. Gooi het restant aan shag of sigaretten de avond tevoren in de vuilcontainer of geef het weg. Zolang er nog iets in huis is wat je op kunt roken, zul je in de verleiding kunnen komen om dat ook te gaan doen.
  3. Onderschat de moeilijkheden niet. Je zult vast en zeker moeilijke momenten hebben en je kunt er beter van te voren over nadenken wat je dan doet! Breng de belangrijkste risicosituaties in beeld en bepaal hoe je er voor gaat zorgen dat je niet bezwijkt aan de verleiding.
  4. Denk goed na wat de redenen zijn dat je wilt stoppen. Op moeilijke momenten kun je die weer terughalen. Dat zal je motiveren om het vol te houden.
  5. Als je meer dan 10 sigaretten per dag rookt, is de kans groot dat je te maken krijgt met ontwenningsverschijnselen. Er zijn methoden die deze verschijnselen kunnen verminderen zoals de laserbehandeling van Prostop.
  6. Knip het grote doel “stoppen met roken” op in een aantal subdoelen. Iedere periode is een nieuwe mijlpaal. Na het bereiken van een mijlpaal kun je gaan focussen op de volgende. De eerste herkenbare mijlpaal is bijvoorbeeld 1 week niet roken. Daarna 2 weken, een maand, 3 maanden, een half jaar en een jaar. Als je een jaar niet gerookt hebt ben je een geslaagde stopper! Om de motivatie er in te houden kun je jezelf bij het bereiken van een mijlpaal een mooie beloning in het vooruitzicht stellen.
  7. Mocht je toch een keer bezwijken en op een onbewaakt moment toch een sigaret gaan roken, denk dan niet dat alles al verloren is. Zie het als een uitglijder en ga gewoon verder met stoppen. Probeer wel van de uitglijder te leren. Wat kun je doen om te voorkomen dat dat nog een keer gebeurt? En bij Prostop is er op zo’n moment altijd de gratis nabehandeling die je kan helpen om moeilijke periodes door te komen!
Afspraak maken
Doe de motivatietest