stoppen met roken voorbereiden

Goede voorbereiding is het halve werk!

Voorbereid stoppen met roken

Een grote verandering van leefstijl zoals stoppen met roken heeft meer kans op succes als u er met een goede voorbereiding aan begint. Rokers die plotseling in een opwelling stoppen omdat ze genoeg hebben van hun verslaving vallen vaak na een paar dagen weer terug. Jammer van de poging en niet goed voor uw zelfvertrouwen dat u écht voorgoed kunt stoppen.

Hoe ziet een goede voorbereiding eruit? Waar moet u rekening mee houden? Lees verder.

Vergelijk het eens met op vakantie gaan

Als u op kampeervakantie gaat, dan gooit u waarschijnlijk ook niet ’s ochtends uw tent in de auto en vertrekt u hals over kop. Het zou best kunnen dat u ’s avonds in Frankrijk ontdekt dat u de tentstokken vergeten bent en dat de luchtbedden nog thuis op zolder liggen!

Meestal begint u al enige tijd tevoren na te denken over wat u nodig hebt voor een prettige vakantie. U werkt uw checklist af en zorgt dat alles wat nodig is ook in de auto terecht komt. De belangrijkste mentale instelling is dat u vooruit denkt en dat u zich voorstelt waar u terecht gaat komen en wat u daar nodig gaat hebben. Als u de bergen in gaat dan neemt u rotspennen mee en geen houten haringen die alleen in zand zijn te gebruiken.

Wat is de beste voorbereiding als u gaat stoppen met roken?

  1. Kies bewust een goede dag om te stoppen. Bedenk zelf wat het beste moment is. Dat is voor iedereen verschillend!
  2. Zorg dat u geen rookwaar meer in huis hebt op de stopdag. Gooi het restant aan shag of sigaretten de avond tevoren in de vuilcontainer of geef het weg. Zolang er nog iets in huis is wat u op kunt roken, zult u in de verleiding kunnen komen om dat ook te gaan doen.
  3. Onderschat de moeilijkheden niet. U zult vast en zeker moeilijke momenten hebben en u kunt er beter van tevoren over nadenken wat u dan doet! Breng de belangrijkste risicosituaties in beeld en bepaal hoe u ervoor gaat zorgen dat u niet toegeeft aan de verleiding.
  4. Denk goed na wat de redenen zijn dat u wilt stoppen. Op moeilijke momenten kunt u die weer terughalen. Dat zal u motiveren om het vol te houden.
  5. Als u meer dan 10 sigaretten per dag rookt, is de kans groot dat u te maken krijgt met ontwenningsverschijnselen. Er zijn methoden die deze verschijnselen kunnen verminderen zoals de laserbehandeling van Prostop.
  6. Knip het grote doel “stoppen met roken” op in een aantal subdoelen. Iedere periode is een nieuwe mijlpaal. Na het bereiken van een mijlpaal kunt u gaan focussen op de volgende. De eerste herkenbare mijlpaal is bijvoorbeeld 1 week niet roken. Daarna 2 weken, een maand, 3 maanden, een half jaar en een jaar. Als u een jaar niet gerookt hebt bent u een geslaagde (s)topper! Om de motivatie erin te houden kan u uzelf bij het bereiken van een mijlpaal een mooie beloning geven.
  7. Mocht u toch een keer bezwijken en op een onbewaakt moment toch een sigaret gaan roken, denk dan niet dat alles al verloren is. Zie het als een uitglijder en ga gewoon verder met stoppen. Probeer wel van de uitglijder te leren. Wat kan u doen om te voorkomen dat dat nog een keer gebeurt? En bij Prostop is er op zo’n moment altijd de gratis nabehandeling. Die kan u helpen om moeilijke periodes door te komen!

Neem voor meer informatie contact met ons op. Onze Prostop medewerkers helpen u graag op weg.

Delen: